nijkampinnepal.reismee.nl

Dag 19: Himalaya naar Machhapuchre Base Camp (3800 mtr)

Namaste!

Gelukkig, de regen heeft de wolken verdreven! Het is wel behoorlijk fris als we na het ontbijt verder trekken, natuurlijk bergopwaarts.
Je kunt zien dat het gisteren behoorlijk heeft gesneeuwd, overal is het wit. We gaan een paar uur flink omhoog, de handschoenen en dikke jassen zijn inmiddels weer uit. Dat Nepalees "flat" begin ik aan mijn laars te lappen: mejongens, er zitten weer steile stukken tussen, zeg!
Elke paar minuten vliegt een helicopter over. Het schijnt dat je een vlucht kunt boeken in Pokhara: binnen 1 uur naar Annapurna Base Camp (ABC) en terug. Je mag er dan 5 minuten uit op het basecamp om foto's te maken. Misschien hadden wij dat toch ook.... Ach nee, zoals ik al eerder zei, je moet de bergen voelen, al is het maar dat die laffe bulten langzaam in je kuiten gaan zakken, hi, hi, hi.
Teabreak in Deurali, lekker! En dan weer door, iets minder steil, goed te doen. Maar het gaat weer sneeuwen en de weg is glibberig. Helaas, de hoge punten verdwijnen langzaam weer uit zicht.
Toch laat een helikoptervlucht het mannelijke deel van ons gezelschap niet los: er vliegt er een over met maar twee passagiers, daar zouden er met gemak vier bij passen. Misschien kunnen we er morgen eentje kapen voor de terugtocht? En weer gaat de fantasie met ons op de loop...wandelen verruimd je fantasie.
We komen aan op Machhapuchre Basecamp waar we zullen overnachten.
Als hier meer dan tien personen willen betalen voor een brandende kachel, kan het zo maar zijn dat we vanavond warm zitten, ha, ha. Afwachten dus, wij zijn voor, hebben er graag een paar roepies voor over.

We lunchen lekker, eten als bouwvakkers en kijken hoe het buiten langzaam witter wordt...

Morgenochtend vertrekken we om vijf uur naar ABC. Hopelijk zijn de wolken dan verdwenen, we verheugen ons er op.

Er zijn hier behoorlijk wat Chinezen, Japanners, Koreanen. Maar ook Fransen, van alles wat.
Een Fransman is net terug van ABC, maar zag wat kleine wolkjes om de giganten. Hij is niet tevreden en wil morgen nog een keer. Nou, ik denk niet dat ik daar de moed voor op kan brengen, hoor!

We kruipen lekker even in onze slaapzak om wat op te warmen terwijl buiten een stel Nepalezen zit te kletsen. Tsjonge, wat maken die een drukte, zeg.
Het klaart op buiten, en de heilige berg schittert in de zon. Gauw kleren aan, mutsen op en een blokje om voor een schitterende fotosessie, wauw!
Niet te geloven door wat voor nauwe kloof we zijn gekomen, het is nu duidelijk te zien, en ook een van de Annapurna's licht nu op tegen de zon.
Prachtig land, dat Nepal!! Maar lang niet vlak, hoor!
Lekker thee drinken en dan achter de macaroni. Het zal niet laat worden, morgen om vier uur op, we raken er aan gewend...

Tot morgen!

Marjolein

Prachtig zeg! En wat een mooie foto’s. Ik kan mij voorstellen dat zo’n helikoptervlucht wel erg aanlokkelijk is, haha. Zet hem op morgen ( of vandaag? )

Piet en Jopie,

Vanmorgen hopelijk de zon mooi zien opkomen. Boven lekker porridge gegeten voor je de terugtocht begon? Succes!

Gerdien

Wat een belevenis zeg knap van jullie hoor moet er zelf niet aan denken al dat klimmen 🤣🤣 maar veel plezier en klim ze

Herman&Anja

Mooie foto's whoww wat een belevenissen. Macaroni is een steeds terugkomend gerecht....daar blijf je (als bouwvakkers) van smullen...toch?